Welkom op de website van Unifiedpost Group! Wij en derden gebruiken cookies op onze websites. Wij gebruiken ze om de navigatie op de site te verbeteren, het gebruik van de site te analyseren en onze marketingactiviteiten te ondersteunen. U kunt meer lezen over onze cookies en uw voorkeuren wijzigen door te klikken op 'Mijn instellingen wijzigen'. Door op 'Alle cookies accepteren' te klikken, gaat u akkoord met het gebruik van alle cookies zoals beschreven in ons Privacy cookiebeleid.
Nieuws

Startup FinTech-bedrijf Facturis en de traditionele bank: Hoe doen ze het?

In dit interview vertelt Nico Ten Wolde, CEO van Facturis, meer over de ontwikkelingen in de financieel technische (FinTech) wereld.

Klaar voor jouw oplossing op maat?
Contacteer ons

In dit interview vertelt Nico Ten Wolde, CEO van Facturis, meer over de ontwikkelingen in de financieel technische (FinTech) wereld.

Hoe is Facturis ontstaan uit de Rabobank?

De Rabobank is in 2010 begonnen met een strategische oriëntatie om haar toegevoegde waarde en uniciteit voor haar zakelijke klanten te vergroten. De Rabobank wil diensten leveren binnen de bedrijfsprocessen van klanten waar en wanneer dat nodig is. Waar de Rabobank zich van oudsher richt op het aanbieden van producten zoals transacties, financieringen en verzekeringen, wilde zij diensten aanbieden om het volledige order-to-cashflow proces van haar klanten te ondersteunen. Dit gaat verder dan het uitvoeren van transacties en het verstrekken van financiering. Door verschillende diensten aan te bieden die in synergie op één platform werken, heeft de klant lagere operationele kosten en minder behoefte aan externe financiering. Om dit te bereiken is Rabobank een samenwerking aangegaan met Unifiedpost in de vorm van Facturis. Unifiedpost levert de technologie voor het facturatieplatform.

Wat is de doelgroep van Facturis? Wat doet u om het product aan deze doelgroep te koppelen?

Facturis richt zich op de zakelijke markt, met de primaire focus op kleine en middelgrote ondernemingen (KMO). Dit soort organisaties moeten diensten afnemen van veel verschillende partijen om de financiële en administratieve processen te optimaliseren. Omdat zij diensten van verschillende partijen afnemen, is er onvoldoende inzicht in en grip op het totale financiële proces. Door diensten van verschillende partners integraal op één platform aan te bieden, geven wij ondernemers meer inzicht in hun financiële situatie. Dat gaat verder dan het versturen van facturen - het gaat erom dat rekeningen zo snel mogelijk betaald worden.

Iedereen heeft het over de veranderende rol van de banken, onder andere door de FinTech-initiatieven. Wat zijn volgens u de dingen die we nu al merken?

Wat ik zie is dat 10 jaar geleden een bank de enige plek was die je zou overwegen voor financiële diensten, dit is niet altijd meer het geval. Denk aan FinTech partijen zoals Adyen, die een breed scala aan financiële producten van banken en andere financiële instellingen aanbieden op een platform. De klant heeft niet langer rechtstreeks te maken met een traditionele bank. Daarnaast zien we een sterke groei van (crowd) financieringsplatforms. De financiering wordt niet langer via een bank verkregen. Meer recent zullen verschillende blockchain-initiatieven en de aankomende implementatie van PSD2 nieuwe kansen creëren voor spelers buiten de traditionele bankwereld.

Waarom denkt u dat banken steeds meer met FinTech-bedrijven zullen samenwerken? Wat is het voordeel voor de banken?

Aan de ene kant hebben banken vaak te maken met complexe legacy-systemen die de mogelijkheden beperken om snel nieuwe oplossingen te implementeren. Aan de andere kant hebben banken te maken met het implementeren en onderhouden van nieuwe regels en voorschriften met de huidige processen. Dit maakt het bijna onmogelijk om snel innovaties te implementeren. FinTech-bedrijven kunnen snel nieuwe concepten voor specifieke doelgroepen lanceren. Door samenwerking met banken wordt de kracht van het bestaande merk en de distributie channel optimaal benut. Een win-win situatie voor de klant, het FinTech bedrijf en een bank.

Dankzij de flexibiliteit van InvoiceCredit kunnen bedrijven de geldstroom stroomlijnen

Wat was het grootste succes in Facturis?

De lancering van de pilot Factuurkrediet. Het Factuurkrediet is een dynamisch werkkapitaalkrediet dat in real-time meebeweegt met de (uitgaande) factuurstroom van een bedrijf. Hierdoor hoeft de ondernemer niet steeds terug naar zijn bank om een aanpassing te doen op zijn kredietlijn. Door de flexibiliteit van InvoiceCredit kunnen bedrijven de geldstroom stroomlijnen en zo hun werkkapitaal optimaliseren. InvoiceCredit voorziet in de behoefte van bedrijven aan een krediet dat schommelingen in de facturenstroom weerspiegelt en dat met het bedrijf meegroeit.

Wat is uw grootste uitdaging binnen Facturis?

Onze grootste uitdaging is om de snelheid te behouden die je als FinTech nodig hebt om succesvol te zijn en te kunnen blijven innoveren. Wet- en regelgeving en legacysystemen beperken soms de snelheid om snel nieuwe diensten te lanceren binnen grote bedrijfsorganisaties. In samenwerking met grote organisaties, zoals banken, staan wij voor de uitdaging om een evenwicht te vinden tussen snelheid en het invoeren van nieuwe bankdiensten.

Hoe heeft zo'n creatief denkende startup binnen de (traditionele) bank zo goed aangeslagen?

Enerzijds met veel zendingswerk binnen de Rabobank in de vorm van presentaties en het schrijven van vele memo's om de juiste stakeholders binnen en buiten de Rabobank te overtuigen. Anderzijds heeft de komst van Wiebe Draijer (bestuursvoorzitter Rabobank) ons enorm geholpen met de adoptie van Facturis binnen de Rabobank. Met de oprichting van een afdeling FinTech & Innovatie heeft de Rabobank een duidelijke keuze gemaakt voor de adoptie van FinTech bedrijven in de toekomst.

Wat is volgens u het meest succesvolle FinTech-initiatief op de markt? Noem er een die gelanceerd is en een die nog niet gelanceerd is.

  • Gelanceerd: Kabbage: Kabbage is een Amerikaanse FinTech die de financieringsaanvraag van een consument of KMO-bedrijf binnen enkele minuten kan beoordelen.
  • Niet gelanceerd: Easytrade, een innovatieve oplossing voor het afdekken van valutarisico's van (internationale) bedrijven. Easytrade is een nieuw FinTech-initiatief van het Rabobank Moonshot Program, een intern acceleratieprogramma gericht op het realiseren van vooruitstrevende ideeën van medewerkers.

Wat zijn volgens u de belangrijkste FinTech ontwikkelingen in de nabije toekomst?

In de komende jaren zie ik grote veranderingen in risicobeheer. Door de toepassing van AI en machine learning kunnen we risico's beter inschatten en kansen benutten met een veel groter voorspellend vermogen. Dit heeft een positief effect op klanten, we kunnen diensten leveren precies op het moment dat de klant ze nodig heeft. Daarnaast zal de integratie van blockchaininitiatieven en virtuele valuta's binnen de financiële sector een enorme aanloop nemen. Met de implementatie van PSD2 is het voor FinTech-bedrijven mogelijk om de oude en de nieuwe wereld te combineren. Hierdoor kunnen deze nieuwe ontwikkelingen geleidelijk worden overgenomen door klanten.

Vertel ons wat uw bedrijf nodig heeft en wij vinden de perfecte oplossing

Contacteer ons