Welkom op de website van Unifiedpost Group! Wij en derden gebruiken cookies op onze websites. Wij gebruiken ze om de navigatie op de site te verbeteren, het gebruik van de site te analyseren en onze marketingactiviteiten te ondersteunen. U kunt meer lezen over onze cookies en uw voorkeuren wijzigen door te klikken op 'Mijn instellingen wijzigen'. Door op 'Alle cookies accepteren' te klikken, gaat u akkoord met het gebruik van alle cookies zoals beschreven in ons Privacy cookiebeleid.
Blogs

Het Belgisch parlement keurt ‘e-facturatiewet’ goed.

 

Klaar voor jouw oplossing op maat?
Contacteer ons

Op 2/2/2024  heeft het Belgische parlement een wetswijziging aan het btw-wetboek goedgekeurd die elektronische facturatie (e-facturatie of e-invoicing) tussen bedrijven vanaf 1 januari 2026 verplicht maakt.

Het doel van deze wetgeving is het stimuleren van digitalisering, automatisering en een snellere gegevensuitwisseling tussen bedrijven en de FOD Financiën.

De overheid ondersteunt de implementatie en het gebruik van e-invoicing toepassingen in bedrijven met een speciale belastings aftrekbaarheid van 120%.

De evolutie van e-facturatie in België

De e-facturatieverplichting in België begon met het B2G-mandaat (business-to-government), waarbij bedrijven geleidelijk verplicht werden om hun facturen elektronisch in te dienen bij overheidsinstanties.

In 2015 startte België met de verplichte invoering van e-facturatie, te beginnen met de Vlaamse publieke sector. Vervolgens werd het mandaat uitgebreid tot het Brussels Gewest en evolueerde het naar zowel de uitgifte als de ontvangst van elektronische facturen.

Sinds 1 november 2023 is het voor alle leveranciers aan de overheid verplicht om facturen van meer dan 3000 euro in elektronisch formaat in te dienen.

De laatste fase in deze evolutie vond gisteren plaats toen het parlement de zogenaamde ‘e-facturatie wet’ goedkeurde die e-facturatie tegen 2026 verplicht maakt voor alle B2B (Business-to-Business)-transacties conform de nieuwe wetgeving. Dit wilt zeggen dat elke Belgische onderneming, een oplossing rond e-invoicing moet hebben om compliant te zijn. 

Fiscale stimulansen

Vanaf 1 januari 2025 is het mogelijk om investeringen in e-facturatie voor 120% fiscaal af te trekken.

Bovendien dekt deze bepaling advieskosten die verband houden met de implementatie van de verplichtingen die in de wet zijn vastgelegd. De belastingaftrek zal van toepassing zijn tijdens de belastbare periode van 2024 tot 2027.

Bereid je nu voor op 2026

Als je meer wilt weten over onze oplossing voor het verzenden en ontvangen van e-facturen in overeenstemming met de nieuwste wetgeving, neem dan gerust contact met ons sales team via sales@unifiedpost.com.

Vertel ons wat uw bedrijf nodig heeft en wij vinden de perfecte oplossing

Contacteer ons